Fossiilisarja: usein kysyttyä

Kaikki, mitä olet aina halunnut tietää Fossiilisarjasta mutta et ole vielä ehtinyt kysyä.

 

fossiililogo

Mitä tarvitsen aloittamiseen?

  • Peruslisenssin. Harrastaja-luokitus riittää, ylemmilläkin saa osallistua.
  • Auttavan lukutaidon. Peruslisenssin haltija vakuuttaa tuntevansa lajin säännöt, joten muistapa lukaista sarjasääntöjen lisäksi myös ne. Lähinnä ne ajosäännöt ja lippumerkit ovat tärkeitä, muut koskevat lähinnä tosissaan kilpailevaa porukkaa.
  • Sääntöjenmukaisen auton ja ajovarusteet. Jos olet epävarma, kysy neuvoa kokeneemmalta harrastajalta tai osta kalusto ammattimaiselta karting-myyjältä. Neuvoja saat varmasti.
  • Kuljetuskaluston ja säilytyspaikan autolle. Radalla ei valitettavasti ole tiloja kaluston säilyttämiseksi.
  • Muutamia perustyökaluja. Alkuun pääsee tosi vähällä ja koneista ei tarvitse aiempaa kokemusta, kaikki moottorihuollot voi halutessaan teettää ammattilaisilla. Auton pitäminen ajokunnossa on tosi yksinkertaista, helpoimmillaan riittää kun kaataa bensaa tankkiin ja vähän voitelee ketjuja välissä.

 

Kuinka paljon pitää treenata, että voi lähteä kisoihin?

Voit lähteä kisoihin heti kun tunnet hallitsevasi auton. Moni fossiili on ajanut ensimmäisen kisansa vain muutaman kymmenen kierroksen kokemuksella ja ilman mitään autourheilutaustoja. Eihän sellaisilla pohjilla tietenkään kärkisijoista väännetä, mutta porukan mukana oppii paljon nopeammin kuin yksin ajaessa. Ja onhan se lystimpääkin. Aloittelijaa kyllä osataan varoa eikä siellä kukaan tahallaan päälle aja, taaksepäin ei ole tarvetta vilkuilla vaikka vauhti ei kovin huimaa olisikaan.

Eikös tuo ole hirveän kallista touhua?

Yllättävän edullista. Toki rahaa saa palamaan tasan niin paljon kuin kehtaa panostaa, mutta jopa alle 1000 euron kausibudjetilla voi taistella sarjan kärkipaikoista. Tyypillinen tiimi käyttää ensimmäisellä kaudella n. 2500 euroa, sisältäen kaluston hankinnan ja juoksevat kulut. Huomaa myös, että kuluja voi (ja kannattaa) jakaa parin kaverin kanssa jolloin homma on sekä hauskempaa että halvempaa.

Näissähän on hyvät puskurit, saako kisassa nojata kaveriin?

Ei saa. Karting ei ole kontaktilaji, puskurit ovat vain turvavarusteita. Töniminen, kiilaaminen, peräänajo ja peittely ovat kiellettyjä liikkeitä ja johtavat rangaistuksiin. Tutustu ajosääntöihin kartingin lajisäännöistä ennen ensimmäistä kisaasi - ne on äkkiä luettu ja selkeää, mutta tärkeää asiaa.

Voiko kesken kauden tulla mukaan?

Totta kai. Osallistumismaksua voidaan sovitella jos tulet mukaan kesken kauden, olepa yhteyksissä.

Mahtuuko tällainen isompi mies noin pieneen autoon?

Melkein parimetrinen jässikkä pystyy ajamaan kunhan penkki on asennettu sopivasti ja korkean minimipainon (auto+kuljettaja 160 kg) ansiosta jopa 100-kiloinen kuski voi kisailla tasaväkisesti riisitautisten kanssa (joita niitäkin varikolta löytyy). Jos kuski ei ole ollut ruoka-aikaan kotona, käytetään minimipainon saavuttamiseen lyijystä tehtyjä lisäpainoja. Naisilla on tiettyjä helpotuksia minimipainosääntöön, katso tarkemmin sarjasäännöistä.

Kuka niitä toimitsijahommia hoitaa?

Sinä ja tiimikaverisi. Kun autot on pantu käyntiin, jokainen joutilas kirmaa lippupisteelle ennen kuin lähtölippu heilahtaa. Jos et tiedä mitä tehdä niin kysy neuvoa kokeneemmilta. Sarja pyörii talkoovoimin, osallistumismaksut menevät kulujen kattamiseen sekä seuran junioritoiminnan ja rata-alueen kehittämisen hyväksi.

Mistä lisätietoja?

Tule varikolle kisailtana (kts. tapahtumakalenteri) ja rupea kyselemään.